Friday, November 4, 2011

Haru Betul..Kesilapan Yang Menjadi..

Apa la agaknya yg mengharukan tu yer?? hehe.. kalau org tengok tak haru pun tp nak gelak lg ada..huhu.. ni la akibat nyer kalau terlebih study, kesudahan nyer tak mengikut piawaian yg telah ditentukan..ahaha.. tapi walau apa pun yg telah berlaku, kesilapan ini alhamdulillah, tetap menjadi.. cerita nyer begini.. pada suatu hari.. sedang si ibu memasak didapur..lalallaa... takley bla btol nak wat citer dongeng..hihihi.. yang sebenar nyer, L buat Kek Pandan Lapis, ikut resepi abang pengsaaan.. erkk?? sapa tuh?? alahaiii.. sapa lagi kalau bukan CMG yg sgt disayangi ramai blogger.. :) termasuk la saya.. suka la dudok menebeng kat tepi pintu umah CMG intai2 masakan nyer yg sedap2.. cuma nyer utk resepi kek ni L derhaka sebab tak guna kek cam CMG ajar.. L guna kek yg L buat jual tepung nyer.. kategori RAJIN la nih.. dan inilah hasil nya.. meh2 nengok kejadian yg haru tu..


tadaaa.. haru tak? apa yg haru ek? kekdah nyer, keharuan itu adalah cara susunan L da tonggang terbalik.. tapi gambar kat atas ni tak nmpk apa2 pun kan.. takpe, nt bila tgk gambar2 lain kat bawah ni baru tau apa yg haru pada L.. sebelom tu amik resepi ni kalau nak cuba yer.. oo ya, sebelum tu nak gtaw, kek ni sgt la menyedapkan tekak di petang2 ari yg panas, kalau ari sejuk pun ok jer.. apa ada hal..?? kek nyer yg lembut n gebu, kastard nyer yg menganjal, aroma pandan nyer yg segar dan geseran kelapa nyer yg menggoda.. uisshh.. mmg sedap la.. hah, sudah2..salin resepi ni kalau nak.. opss.. che mat, L nak letak sini pulak yer..mintak izin..

Sumber & Resepi : CMG
Intai Jugak Kat : Rai
Dari Dapor : Ell

KEK PANDAN LAPIS a.k.a Pandan Layered Cake

Bahan-bahan utk kek: (saiz kek 8x8x3)

5 biji telur Gred A
160 gm gula
125 gm tepung gandum*
1 cmt baking powder* (*disatukan dan diayak)
75 gm minyak jagung
15 gm ovalette
1 cmt paste pandan
2 sdb susu segar/cair

Cara-cara:

- Satukan telur, ovalette, gula dan paste pandan. Pukul hingga kembang dan gebu.
- Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit higga habis. Masukkan juga susu. Gaul rata.
- Masukkan minyak jagung dan gaul rata. 
- Tuang dalam tin berukuran 8x8x3 yg telah disapu dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas. Sapu juga permukaan kertas dgn mentega.
- Bakar dalam oven yg dipanaskan dgn suhu 175'C selama 30minit.
- Bila masak keluarkan kek dari oven dan sejukkan.
- Kecilkan sedikit kek dgn cara memotong bhgian tepi kek sehingga menjadi 7x7.
- Kemudian potong mendata sebanyak 3 keping.

***Untuk kek ni L guna tepung kek span yg L jual.. so masa buat pun pendek je la.. 


Bahan-bahan utk Kastard:

1050 gm santan (L guna 1 santan kotak dan tambah air hingga sama dgn resepi)
225 gm gula (L sukat jd 1 cawan)
10 gm serbuk jelly (L sukat jd 4cmt)
1 cmt paste pandan
100 gm tepung Hoen Kwee (L guna 85gm brand mas ajoe)
75 ml jus pandan (kisar 4helai daun pandan dgn 75ml air, pastu tapis) (L guna paste pandan jugak)
Secubit garam

Cara-cara:

- Satukan semua bahan2 utk kastard dalam bekas tahan panas.
- Masak diatas air mendidih (secara double boil) guna whisk, kacau hingga pekat. (L masak biasa jer)
- Matikan api dan biarkan suam sedikit sebelum dilapis dgn kek.

Cara buat lapisan blh rujuk kat gambar yer..




1 - 4 - bahan utk buat kastard,  satukan semua skali n kacau biar rata. Masak atas dapur dgn api perlahan sambil kacau yer.. jgn tinggalkan pulak, nt bergentel berketul pulak..


5 - 7 - kacau sentiasa, keadaan kastard sedang memekat dan bila nmpk likat blh padam api.


8 - 13 - Susun atur lapisan kek span pandan dan kastard.. jgn risau, pic kat atas da disusun dgn senonoh nyer..hehe.. waktu melapis ni la L p letak kek kat lapisan bawah skali tu pastu baru kastard.. so bila diterbalikkan hasil nyer nmpk la muntut kek kat atas..hahaha.. patot nyer kastard yg licin dok kat permukaan.. silap teknik daa..kejadian sebenar kek selepas diterbalikkan cam kat bawah ni.. 



14 - tu la rupa kek bila diterbalikkan dr loyang..hahhaa.. ada ka patuut...tak patut..tak patut..

tp setelah diekjas, kejadian tu idok le sampai L nak p masuk cik tong lak kan.. semuanya boleh diberesin.. waaah gitu.. tp rupa kat no 16 tu tak cun la.. macam yg L gtaw td, kastard tu da start nak keras.. jd kawah la pulak.. tapi bila disolek tebal 14inci..hah!! hambek ko.. sapa perasan angkat kibod.. takde sapa kan?? kalau L tak stori, takde org tau pun kan...hehehe.. tak baik bohong, dosher tawwww...

alhamdulillah kek ni siap dengan sempurna nyer.. L buat ni sempena open house adik ipar masa raya ari tu.. so dapat snap pic yg da potong tu saketoi je la.. tu pun gambar tepek buttercream ngan buah ceri lupa nak amik..papepun, result nyer mabeles... tak rugi cuba.. walauuupun derhaka.. kalau terasa nak makan, boleh la try resepi atas tu.. kalau malas nak buat kek, guna tepung segera pun ok, kalau lagi malas, bli je la span kek kat bakery pastu pandai2 la korang ekjas nak wat cemane. janji dapat makan.. lagi senang, bli je yg da siap.. L pun blh buatkan kalau nak.. tak susah.. sediakan RM je..hehe.. till then... selamat melapis pandan... :)



2 comments:

Post a Comment